Motivation föder motivation

 
Någonting som jag tänkt rätt länge på, är var motivation egentligen kommer ifrån. Hur får man en människa motiverad till något? Jag har nu kommit fram till att motivation föder motivation, vilket inte är så konstigt egentligen. För att få en annan människa motiverad, kan det vara bra att hen känner till att det finns en poäng med det hen gör. I idrottssammanhang kan det vara bra att som tränare/ledare vara tydlig med att hänvisa till de mål som idrottaren har. Här vill jag betona ett tydligt och bra ledarskap. Med en otydlig och oengagerad ledare kommer man ingenstans. Även samspel är viktigt i sådana här sammanhang. Att som ledare vara konkret och tydlig ser jag som en självklarhet. Att kunna vara bestämd är också viktigt, och med det sagt inte att man ska ha för vana att skrika eller vara otrevlig så fort man känner att man som ledare inte får den respekt man tycker sig förtjäna.
 
Någonting annat som man bör ha i åtanke, är att det i sådana här sammanhang sällan är bra att skrika eller peka med hela handen. Var öppen för förslag, visa att du lyssnar och kom med konstruktiv kritik. Med konstruktiv kritik och feedback kommer man långt. Som ledare är det viktigt att visa att man ser de man "leder." Kort sagt, lyssna och försök se till individens behov. Skulle man ge Usain Bolt ett par flippflopps att springa i, eller låta Michael Phelps simma utan simglasögon, kan man inte förvänta sig att de ska kunna prestera. 
 
Hade jag inte haft duktiga och engagerade tränare när jag själv idrottade hade jag antingen klagat, bytt klubb eller lagt simningen på hyllan helt och hållet. Min uppmaning till såväl unga som äldre idrottare, är att prata med tränaren/tränarna om hur man känner. Var inte rädd för att säga hur du känner, för man är i sin fulla rätt att ledas av kunniga och engagerade ledare. Formulera mål med din träning och se till att få till ett bra samspel med tränare/ledare. 
 
Kom ihåg, motivation föder motivation. Är man oengagerad som ledare och signalerar ut detta (oavsett om det är medvetet eller omedvetet) kan man inte kräva att andra ska anstränga sig. Minsta missnöje och irritation som stör fokus, bör redas ut, innan det hunnit sätta käppar i hjulen för hela processen.   
 
 

Kommentera inlägget här :